Kursseille ilmoittautuminen

Puhelinpäivystys
ma-to klo 11-14
044 215 2523

Korttimyynti

Lahjakortit

Jäsenkauppa

Asiakaspalaute

Portaikossa cmyk

 Hengitän sisään, kehoni on tyyni. Hengitän ulos, hymyilen. Olen läsnä tässä ja nyt. Tämä hetki on ihmeellinen.
-Thich Nhat Hanh

joogavideo-kuva

Tämä tunti on nopeatempoinen ja fyysisesti vaativa. Tunti on suunnattu pidempään jooganneille.

Vinyasan tai Ashtangan täytyy olla tuttu joogamuoto.

Syksyn 2016 Astangajoogakurssi sis. 3* alkeistuntia ja 7* normaali tuntia ajalla: 9.10.-11.12.

Tällä 10 kerran kurssilla Astangajooga tulee tutummaksi. Astangajooga tunnetaan yhtenä fyysisesti vaativimmista joogasarjoista. Astangan ensimmäinen sarja on maadoittava, keskushermostoa vahvistava ja hyvin puhdistava harjoitus.

3 kerran alkeiskurssilla käymme läpi:

- Ashtangan historiaa 

- filosofiaa

- ujjai-hengityksen perusteet

- tutustumme bandoihin eli kehon lukkoihin

- tutkimme Vinyasan linjausta

- käymme läpi Surya Namaskar A:n ja B:n 

- mitä tarkoittavat vastavoimat ja miten niitä käytetään joogassa?

- tutustumme sarjan loppuasanoihin 

Teemme yhdessä lyhennetyn Ashtanga harjoituksen. 

Tuntiin sisältyy Hathajoogan lisäksi Rajajooga asanoiden ja hengityksen harjoittamista, keskittyen hormoonitoiminnan tasapainottamiseen.

Rajajooga viittaa mieleen, joka on kehon ja mielen hallitsija.

 

Seisoma-, istuma-, kierto-, ylösalaiset ja restoratiiviset asanat.

Jokaisella modulilla on oma opettaja. Kurssin pääsisältö on asanatyöskentelyssä, jossa asanoiden oikeaan linjaukseen kiinnitetään paljon huomiota.

 

Yin-joogan asanaharjoitus on hidastempoinen, asanoissa viivytään 3-5 minuuttia. Tämä joogamuoto kohdistuu syviin sidekudoksiin, niveliin, nivelsiteisiin ja jänteisiin, voimakkaimmat vaikutukset tuntuvat kehon alaosassa, lantio, lonkat, alaselkä, reidet – tällä aluella on eniten jäykkää sidekudosta. Ikääntyessä joustavuus kaikissa nivelissä vähenee – Yin-jooga auttaa säilyttämään joustavuuden ja nivelten liikkuvuuden.

Yin-jooga opettaa sinua todella kuuntelemaan itseäsi, löytämään oma hiljaisuutesi. Yin-jooga antaa vastauksen ’Mitä on olla’ ja ’Hyväksyä mitä on’ tällä hetkellä Harjoitus on meditatiivinen, tehdään lämpimässä tilassa (nivelien takia) sekä tunnilla käytetään hiljaista Yin-musiikkia. Tämä jooga sopii kaikille jotka tuntevat joogan alkeet. Esim dynaaminen- ja Yin-jooga yhdessä muodostavat hyvän kokonaisuuden. Joogahuoneella Yin-jooga on yhdysvaltalaisen joogan opettajan –kouluttajan Paul Grilleyn opettamaa Yin-joogaa

 

Sivanandajooga on dynaamisempaa kuin hathajooga, mutta ei niin fyysistä kuin astanga.

Kokonaiseen Sivanandaharjoitukseen kuuluu alkurentoutuminen, hengitysharjoitukset, aurinkotervehdys, 12 vahvistavan ja notkistavan joogaliikkeen sarja välirentoutuksineen sekä loppurentoutus.

Kurssilla opetellaan harjoitusta vaiheittain erilaisten variaatioiden avulla ja lähestytään näin em. kokonaisharjoitusta.

 

Seniorijooga on hathajoogaharjoitus, joka on suunnattu iäkkäämmille ihmisille.

Harjoituksessa tehdään klassisia jooga-asanoita ottaen huomioon iän mukanaantuomat ongelmakohdat kehossa. Asanaan edetään kiireettömästi valmistellen kehoa yksinkertaisin, kaikille sopivin liikkein ja tarjoten sääteltykeinoja ja vaihtoehtoisia asanoita. 

Hathajoogaharjoitus, jossa keskitytään selkää ja niskaa hoitaviin ja kuntouttaviin sekä ryhtiä korjaaviin asanoihin. Näihin yhdistetään rentouttava hengitys ja liikkeen/asennon tietoinen itsesäätely.

Etsitään tasapainoa, ei vain selän alueella, vaan myös koko ruumiin ja mielen tasolla.

Dynaaminen ja voimakas hathajoogaharjoitus.

Tehdään klassisia asanoita, jotka rakennetaan vaikutteita astanga- ja iyengarjoogatyyleistä ottaen. Tunneilla käytetään apuvälineitä asanoiden tarkkaan rakentamiseen.

Dynaaminen jooga lisää kehon voimaa, keskittymistä ja puhdistaa kehoa.

Harjoituksissa edistytään antamalla keholle uusia haasteita tahdissa, joka ottaa huomioon kunkin yksilölliset edellytykset.

 

Hathajooga on kokonaisvaltainen menetelmä hyvän fyysisen terveyden saavuttamiseen ja  mielen tasapainon kehittämiseen.

Hathajoogaharjoituksessa tehdään klassisia asanoita. Kussakin harjoituksessa on 1-2 ns. tavoiteasanaa, joita valmistellaan asteittain monipuolisilla asennoilla ja liikesarjoilla. Tavoiteasanassa ollaan liikkumattomassa asennossa pitempään. Harjoituksen lopussa mennään kullekin sopivaan keskittyneeseen ja liikkumattomaan istuma-asentoon, jossa voidaan kokea tasapainon ja rauhan tila, joogan tila.

Harjoituksessa kunnioitetaan ja hyväksytään kunkin harjoittajan lähtötilanne. Harjoitusta muunnellaan tarvittaessa kullekin sopivaksi. Harjoittajan oma luonnollinen ja rauhallinen hengitys ohjaa liikkeitä ja harjoituksen kulkua. Harjoituksessa aktiivisuus (tekeminen ) ja passiivisuus (vastaanotto) vuorottelevat. Harjoitus on muodoltaan rauhallisempi kuin dynaamisessa hathajoogassa.

Harjoituksessa ei edetä helpommista liikkeistä vaikeampiin, vaan pinnallisella tavalla tehdystä harjoituksesta, asteittain syvempään, keskittyneempään ja tietoisempaan harjoitukseen.

 

4 kerran kurssi, jolla syvennetään alkeiskurssilla opittuja asioita. Korostetaan kehon viestien kuuntelua, hengityksen ja liikkeen koordinaatiota, tasapainon etsimistä. Tutkitaan myös klassisia asanoita.  Kehotietoisuus on tärkeä lähtökohta jokaisessa joogaharjoituksessa.

On suositeltavaa, että joogaaja on käynyt alkeiskurssin tai jossain muussa yhteydessä tutustunut joogan alkeisiin ennen alkeisjatkokurssia.

4 kerran kurssi, jossa tutustutaan hathajoogan perusteisiin. Opitaan painovoiman käyttö harjoituksessa. Opitaan antamaan itselle tilaa ja aikaa harjoituksessa.

Opitaan kuuntelemaan omaa hengitystä; miten hengitys vie liikkeeseen, joka on hengityksen pituinen ja rytminen. Opitaan, että jokainen tekee oman harjoituksen omista lähtökohdista käsin, muunnellen harjoitusta itselle sopivaksi. Joogassa ei ole kilpailua.

Opitaan rentoutumiseen johtavan tien alkeita. 

Katso video alkeiskurssista.

 

Tunnilla tehdään rauhalliseen tahtiin kehoa lämmittäviä, vahvistavia ja avaavia liikkeitä. Liikkuminen on vuoroin pehmeää ja voimakasta. Tunnin lopussa on pidempi loppurentoutus. Kehonhuollon tavoitteena on parantaa liikkuvuutta ja tasapainoa, huoltaa kehoa ja mieltä. Tunneilla on vaikutteita joogasta ja eri kehollisista menetelmistä ( autenttinen liike, feldenkrais).

Klassinen hatha-jooga tunti  koostuu pääasiassa klassisista asanoista, voimistamme kehoa aluksi erilaisilla  venytyksillä ja valmistavilla asanoilla edeten energisiin asanoihin, lopuksi rentoutamme kehoa ja mieltä rauhallisilla lattia-asanoilla asanaharjoitus päättyy erilaisiin loppurentoutuksiin; kuukauden toisena keskiviikkona harjoituksen loppussa meditaatio (5-15 min) ja kuukauden viimeisenä keskiviikkona on rentouttava restoratiivinen harjoitus jonka lopussa pranayama-harjoitus (5min)